echte wijsheid

echte wijsheid krijg je van onze God. Je laat zien dat je wijs bent als je leeft zoals God het wil. Wijze mensen leven namelijk in vrede met iedereen. Ze zijn geduldig en gehoorzaam. Ze zijn goed voor anderen. Ze behandelen alle mensen gelijk, en ze zijn altijd eerlijk. Ze doen alleen maar goede dingen. Mensen die goede dingen doen en in vrede leven met iedereen, zorgen overal voor recht en vrede.”

Jakobus 3:16-18 (BGT)

Er is wijsheid van God beschikbaar voor jou en mij. In onze geest hebben we deze wijsheid reeds ontvangen. Deze wijsheid is iets anders dan levenswijsheid, ervaring, aangeleerde of zelf ontdekte wijsheid. Boekenwijsheid en eigenwijsheid zijn niet gelijk aan de wijsheid van God:

Maar mensen die altijd maar jaloers zijn of zichzelf beter vinden dan anderen, moeten zich schamen. Als zij denken dat ze wijs zijn, houden ze zichzelf voor de gek! Want zulke wijsheid is alleen maar menselijke, aardse wijsheid. Het is wijsheid die komt van de kwade geesten. Wie jaloers is of zichzelf beter vindt dan anderen, leeft helemaal verkeerd, en zorgt overal voor onrust.”

Jakobus 3:14-16 (BGT)

Als eigen wijsheid verwart wordt met de wijsheid van God gaat er blijkbaar iets goed mis.

uil - wijsheid

Vanaf de lagere school had het vak rekenen mijn aandacht. Er ging een wereld van cijfers voor mij open. Een taal die ik tot dan toe niet kende. met die 10 getallen kan je oneindig veel doen. Ik maakte er een sport van om elke som ook ‘andersom’ uit te rekenen.

3+7=7 want 7-4=3

20×4=80 want 80:4=20

Het gaf me een ongekende zekerheid. als die tweede som (die ik helemaal niet hoefde te maken) het antwoord gaf wat al bekend was, wist ik dat de som foutloos was. Ik paste dit ‘terugrekenen’ of checken altijd toe, ook op de wiskundige berekeningen die op de HVAO gemaakt moesten worden. Toen kwam ik tot de ontdekking dat ik dus ook zeker wist wanneer een berekening fout was: de ‘omgekeerde som’ gaf dan een ander antwoord. Daardoor kon ik dan wel weer mijn cijfer berekenen. De zekerheid dat die sommen fout waren was gelijk aan 100%.

Het lijkt wel alsof Jakobus ons hier ook voordoet hoe je ‘terugrekent’ als het gaat om wijsheid. Of je nu werkelijk put uit de wijsheid van God, of je denkt dat je wijs van jezelf bent: je kunt het checken. veroorzaak je vrede om je heen of onrust?

Ervaren de mensen om je heen zich door jou eerlijk behandeld, ervaren ze zich gelijkwaardig aan jou? Dat is de uitkomst van Gods wijsheid.

Merk je aan de ander dat die nog veel te leren heeft, de dingen niet zo scherp ziet als jij en onrustig worden van je? Dan baseer jij je op aardse wijsheid en kan je direct na deze ontdekking geloven dat als je uit Gods wijsheid gaat putten je tot een totaal ander resultaat zult komen:

“Heeft iemand van jullie niet de wijsheid om te leven zoals God het wil? Dan moet je God om die wijsheid vragen. Hij zal je die zeker geven. Want God geeft de mensen allerlei goede dingen, zomaar, zonder er iets voor terug te vragen.”

Jakobus 1:5 (BGT)

Geef een reactie

